Page 19 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 19

3.2.   YAT VE TEKNE ENDÜSTRİSİNİN ÜLKEMİZE KATKILARI

                   Türk  yat  ve  tekne  imalat  sanayinin,  denizciliğin  yeteri  kadar  gelişmediği  ve  denizlerin
                   ekonomik olarak etkin kullanılmadığı ülkemizde,

                     Yat  ve  teknelerin  yıllık  bakım,  boya  ve  onarım  hizmetlerine  ihtiyaç  duyması  ve  bu
                      gelirlerin ekonomiye ek katkı sağladığı,

                     Marina, yat limanı, bağlama yeri, çekek yerleri ihtiyaçlarını oluşturduğu, böylece yeni
                      sanayi alanları kazandırdığı,
                     Malzeme, aksesuar ve yedek parça sağlayan yan sanayiyi geliştirdiği,
                     Büyük  oranda  ihraç  edilen  yat  ve  teknelerin  ülkemize  büyük  oranlarda  döviz
                      kazandırdığı,
                     Sağladığı istihdam ile ülkemiz insanlarına yeni iş sahaları yarattığı,
                     Yat ve teknelerin kullanımı ile yakıt ve vergi gelirlerini artırdığı,
                     Amatör denizcilerinin sayısının artması ile denizcilik bilincini arttırdığı,
                     Sahip  olduğumuz  denizlerimizi,  kıyılarımızı  ve  deniz  sporları  olanaklarımızı
                      ekonomimize kazandırdığı,
                     Deniz ve yat turizmini geliştirdiği bir gerçektir.


                   Yat ve tekne sanayimiz, AB standartları kapsamında geliştirilen ve ülkemizde de yürürlüğe
                   giren Gezi Tekneleri Yönetmeliği, tekne ve yatlarda CE zorunluluğu, teknelerden alınan
                   motorlu taşıtlar vergisinin kaldırılması vb. düzenlemelerle amatör denizciliğimizin önünü
                   açan  devrim  niteliğindeki  gelişmelerin  Denizcilik  Müsteşarlığı  koordinesinde  etkin  bir
                   şekilde uygulanmasıyla uluslararası alanda da kalitesi ile ön plana çıkmıştır. Her ne kadar
                   büyük  bürokratik  engeller  olsa  da  sahillerimizde  yeni  faaliyete  geçen  marina  ve  yat
                   limanlarının sayısının artması da hem amatör denizciliğimizin hem de tekne ve yat imalat

                   sanayimizin gelişmesine büyük katkı sağlamaktadır.


                   3.3.   YAT VE TEKNE ENDÜSTRİSİNİN EKONOMİK BÜYÜKLÜĞÜ

                   Global  ekonomik  krizin  Türkiye'yi  her  alanda  olumsuz  etkilemesinden  önce,  2008  yılı
                   itibariyle Türkiye genelinde mevcut oldu¤u tahmin edilen tekne sayıları

                   a-  Muhtelif boyda yelkenli tekne adedi: 8.000 civarında,
                   b-  Muhtelif boyda içten takma motorlu tekne adedi: 24.000 civarında,
                   c-  Muhtelif boyda dıştan takma motorlu tekne adedi: 18.500 civarında,
                   d-  Muhtelif  boyda  dıştan  takma  motorlu  şişme  tip  bot  adedi:  11.500  civarında  olup,

                      ülkemizdeki toplam tekne/bot adedi ise, 62.000 civarındadır.

                   Ayrıca, özellikle 5 metre ve altındaki tekneler ve sandallarla hemen hemen bütün şişme
                   tip  botlar  da  özellikleri  gereğince,  kayıtlarda  görünmemektedir.  Mega  yatlar  da  dahil
                   olmak  üzere,  sektörün  değer  olarak  büyüklüğünün  yaklaşık  5,5  milyar  dolar  civarında
                   olduğu tahmin edilmektedir.



                                                           18
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24