Page 19 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 19
3.2. YAT VE TEKNE ENDÜSTRİSİNİN ÜLKEMİZE KATKILARI
Türk yat ve tekne imalat sanayinin, denizciliğin yeteri kadar gelişmediği ve denizlerin
ekonomik olarak etkin kullanılmadığı ülkemizde,
Yat ve teknelerin yıllık bakım, boya ve onarım hizmetlerine ihtiyaç duyması ve bu
gelirlerin ekonomiye ek katkı sağladığı,
Marina, yat limanı, bağlama yeri, çekek yerleri ihtiyaçlarını oluşturduğu, böylece yeni
sanayi alanları kazandırdığı,
Malzeme, aksesuar ve yedek parça sağlayan yan sanayiyi geliştirdiği,
Büyük oranda ihraç edilen yat ve teknelerin ülkemize büyük oranlarda döviz
kazandırdığı,
Sağladığı istihdam ile ülkemiz insanlarına yeni iş sahaları yarattığı,
Yat ve teknelerin kullanımı ile yakıt ve vergi gelirlerini artırdığı,
Amatör denizcilerinin sayısının artması ile denizcilik bilincini arttırdığı,
Sahip olduğumuz denizlerimizi, kıyılarımızı ve deniz sporları olanaklarımızı
ekonomimize kazandırdığı,
Deniz ve yat turizmini geliştirdiği bir gerçektir.
Yat ve tekne sanayimiz, AB standartları kapsamında geliştirilen ve ülkemizde de yürürlüğe
giren Gezi Tekneleri Yönetmeliği, tekne ve yatlarda CE zorunluluğu, teknelerden alınan
motorlu taşıtlar vergisinin kaldırılması vb. düzenlemelerle amatör denizciliğimizin önünü
açan devrim niteliğindeki gelişmelerin Denizcilik Müsteşarlığı koordinesinde etkin bir
şekilde uygulanmasıyla uluslararası alanda da kalitesi ile ön plana çıkmıştır. Her ne kadar
büyük bürokratik engeller olsa da sahillerimizde yeni faaliyete geçen marina ve yat
limanlarının sayısının artması da hem amatör denizciliğimizin hem de tekne ve yat imalat
sanayimizin gelişmesine büyük katkı sağlamaktadır.
3.3. YAT VE TEKNE ENDÜSTRİSİNİN EKONOMİK BÜYÜKLÜĞÜ
Global ekonomik krizin Türkiye'yi her alanda olumsuz etkilemesinden önce, 2008 yılı
itibariyle Türkiye genelinde mevcut oldu¤u tahmin edilen tekne sayıları
a- Muhtelif boyda yelkenli tekne adedi: 8.000 civarında,
b- Muhtelif boyda içten takma motorlu tekne adedi: 24.000 civarında,
c- Muhtelif boyda dıştan takma motorlu tekne adedi: 18.500 civarında,
d- Muhtelif boyda dıştan takma motorlu şişme tip bot adedi: 11.500 civarında olup,
ülkemizdeki toplam tekne/bot adedi ise, 62.000 civarındadır.
Ayrıca, özellikle 5 metre ve altındaki tekneler ve sandallarla hemen hemen bütün şişme
tip botlar da özellikleri gereğince, kayıtlarda görünmemektedir. Mega yatlar da dahil
olmak üzere, sektörün değer olarak büyüklüğünün yaklaşık 5,5 milyar dolar civarında
olduğu tahmin edilmektedir.
18