Page 17 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 17

3.  TÜRKİYE PAZAR DEĞERLENDİRMESİ

                   1960’lı  yılların  başından  itibaren  yat  inşaatının  ve  işletmeciliğinin  teşvik  edilmesi  ile

                   Türkiye’de  yatçılığın  gelişmesi  hızlanmıştır.  1980  ortalarından  itibaren,  Mavi  Yolculuğa
                   talebin  yükselmesi  de  yat  inşaatını  hızlandırmıştır.  Ancak,  günümüzde  giderek  önemi
                   artan  Türkiye  turizmi  içinde  yatçılık  geri  planda  kalmıştır.  Türk  tekneleri  bazı  koylar,
                   balıkçı barınakları ve ilkel çekek yerlerinde demirlemek ve kışlamak zorunda kalmışlardır.
                   Yabancı yatlar ise, kısa süre kalarak gelişmiş yat limanlarına sahip ülkelere gitmişlerdir. Bu
                   nedenle de turizm gelirlerinde büyük bir kayıp olmuştur. Yatçılık alanında ilk özel yasal
                   düzenleme  1983  yılında  yürürlüğe  giren  2634  sayılı  “Turizmi  Teşvik  Kanunu”  ile
                   gerçekleşmiştir.  Bu  kanun  ve  bağlı  yönetmelikler  kapsamında  verilen  teşviklerle  yat
                   turizmi hızla gelişmiş ve ülke ekonomisine büyük katkı sağlamıştır. Kanun ve Yönetmelikle
                   sağlanan  söz  konusu  düzenleme  ve  kolaylıklar  yanında,  temiz  bir  deniz,  tarihi

                   zenginliklerden oluşan doğal ortam, bu ortamın rahat kullanılabilir olması, yat inşaatı ile
                   yatların  bakım  ve  onarımı  sektörünün,  geleneksel  ustalıklar  ile  günün  teknolojisini
                   birleştirmekteki  başarısı,  yat  ve  yatçılara  sunulan  hizmet  çeşitliliği  ve  kalitesi  Avrupa
                   Birliği’nde  uygulamaya  konulan  yat  vergileri,  sektördeki  hızlı  gelişmenin  diğer
                   nedenleridir. Yat inşası, gemi inşa sanayi içinde özel ihtisas isteyen bir daldır. Yat ve tekne
                   inşası için gelişmiş teknoloji ile ihtisaslaşmış teknik elemanlara ve kaliteli üretim yapan
                   yan sanayiye ihtiyaç vardır. Tekne ve yat inşa sektörü; emek yoğun bir sanayi dalı olması
                   nedeniyle Türk ekonomisi için çok önemlidir.


                   Türkiye, 8333 km. uzunluğunda kıyı şeridine sahiptir. Bu sayede tersanelere, marinalara,
                   limanlara, otellere vb. tesislere ve deniz altı varlıklarına ev sahipliği yapmaktadır. Bütün
                   bu deniz altı ve üstü kaynaklar sayesinde döviz girdisi sağlanmaktadır. Ayrıca deniz ve kıyı
                   şeridi,  turizmin  yanında  yatçılık  faaliyetlerine  de  yön  vermekte,  bu  faaliyetleri  ülkemiz
                   ekonomisinin  önemli  bir  sektörü  haline  getirmektedir.  Deniz  turizmi  temel  olarak  iki
                   kaynak sayesinde gelişme gösterebilir. Bunlar; deniz ve tesisleşmeye müsait kıyı şerididir.
                   Türkiye  bunların  her  ikisi  bakımından  zengin  bir  ülkedir.  Bulunduğu  iklim  kuşağı  ve
                   küresel konumu  da  düşünüldüğünde bunlar rekabet üstünlüğü sağlayacak özelliklerdir.

                   Ülkemizde  yat  üretim  tesisleri  denize  cephe  tersaneler  ve  denize  cephesi  olmayan  (iç
                   kesimlerde) tesislerde olmak üzere iki farklı yerde üretilmektedir.

                   Ülkemizde gezinti tekneleri genelde ahşap, çelik, alüminyum ve kompozit malzemeden
                   İzmir, İstanbul, Çanakkale, Antalya, Bodrum - Marmaris ve Karadeniz bölgelerinde imal
                   edilmektedir. Kuruluşlar küçük atölyeler boyutunda olup, çalışan sayısı çoğunlukla beşin
                   altındadır.  Mühendislik  kullanımı  kısıtlı  olup,  daha  çok  ustalık  sistemi  altında
                   yürümektedir.  Bu  üretimin  az  ve  yetersiz  olmasına,  yan  sanayinin  gelişmemesine,

                   istenilen malzemeye istenildiği an ulaşılamamasına sebep  olmaktadır. Yapılan  işçilik ve
                   ürün  kalitesi  dünya  birincilikleri  ile  değerlendirilmektedir.  Bu  tür  yerlerin  modern
                   alanlarda  faaliyetlerini  sürdürmeleri,  sektörün  geleceği  açısından  büyük  önem  arz
                   etmektedir.


                                                           16
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22