Page 18 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 18

Orta ölçekli üretim tesisleri İstanbul başta olmak üzere, İzmir, Bodrum - Marmaris, Bartın
                   ve  Antalya’da  bulunmakta,  ihracatın  hemen  hemen  tamamı  bu  merkezlerden
                   gerçekleştirilmektedir.  Süper  ve  mega  yat  üretiminde  ülkemiz  son  5  yılda  önemli

                   aşamalar kaydetmiştir. Bodrum’da ahşap olarak üretilen 24 m. üstü yatlar ile yakalanan
                   yurtiçi ve yurtdışı sipariş artışı, İstanbul’da çelik  yatlar, Antalya’da kompozit yatlar  için
                   görülmeye  başlanmıştır.  Usta  mahareti  ile  inşa  edilen  “Ahşap  Bodrum  Guleti”  yerine
                   mühendislik  kullanımının  önem  kazandığı  modern  yatlar  ülkemizde  üretilmeye
                   başlanmıştır.

                   Ülkemiz, dünya yat imalatı sektöründe daha çok bir taşeron firma olarak yer almaktadır.
                   Projelerin  büyük  bir  kısmı  yurtdışından  gelmekte  veya  popüler  modeller  taklit

                   edilmektedir. Üretim sürecinin kontrolü ve teftiş aşamalarında pek çok yabancı uyruklu
                   teknik eleman çalışmaktadır. Ülkemizde hızla gelişen bu sektörü tasarım, projelendirme,
                   teknik  hizmet  ve  kontrol  alanlarında  besleyecek  geniş  bir  kadroya  ihtiyaç  vardır.  Bu
                   alanların  büyük  kısmı  mimarlık,  iç  mimarlık,  endüstri  ürünleri  tasarımı  alanları  ile
                   örtüşmektedir.



                   3.1.   YAT VE TEKNE ENDÜSTRİMİZİN GELİŞİMİ


                   Anadolu’da  600  yıldan  fazla  tarihe  sahip  olan  gemi  ve  tekne  inşa  sanayi,  günümüzde
                   önemli ölçüde  istihdam sağlayan ve yurtdışına yapılan ihracatlarla ekonomimize  büyük
                   oranda katkı yapan sektör durumuna gelmiştir. Özellikle, Türk tekne ve yat imalat sanayi,
                   Haliç Ayvansaray bölgesindeki küçük işletmelerle başlayan gelişimini, günümüzde bütün
                   sahillerimize  yayılmış  400’den  fazla  imalatçısıyla  ve  modern  yat  imalat  bölgeleriyle,
                   ülkemizin yükselen sektörü olarak devam ettirmektedir.

                   Sektörün  bu  gelişimindeki  en  büyük  etken,  devletin,  “Denizci  Ülke,  Denizci  Millet”

                   parolası doğrultusunda son yıllarda denizciliğe verdiği önem, denizciliği bir ülke politikası
                   olarak  ele  alması  ve  sektörü  ilgilendiren  Avrupa  Birliği  uyum  yasalarının  devreye
                   girmesiyle birlikte olmuştur. Yat ve tekne sanayi içinde yer alan teknelerin yılık  bakım,
                   onarım  ve  tamir  hizmetleri,  marina  ve  çekek  hizmetleri,  yedek  malzeme  ve  aksesuar
                   satışı, su sporları faaliyetleri için gerekli ekipman, aksesuar ve motor satışı, yat turizmi, su
                   altı ve su üstü spor faaliyetleri de ülke ekonomisine büyük katkı sağlamaktadır. Türk yat
                   ve  tekne  endüstrisinin,  yan  sanayi  ile  birlikte  ekonomik  büyüklüğü  yaklaşık  olarak  5,5
                   milyar dolara  ulaşmıştır. Dünya çapında yaşanan ekonomik krize bağlı olarak, sektörün
                   büyüklüğü  biraz  azalmış  olsa  da,  alınan  tedbirler  ve  sektöre  yönelik  yapılacak
                   iyileştirmelerle  tekrar  eski  büyüklüğüne  ulaşacaktır.  Bu  konuda  devletimizin

                   denizciliğimizin gelişimine verdiği ve vereceği destekler çok önemli olacaktır.






                                                           17
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23