Page 18 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 18
Orta ölçekli üretim tesisleri İstanbul başta olmak üzere, İzmir, Bodrum - Marmaris, Bartın
ve Antalya’da bulunmakta, ihracatın hemen hemen tamamı bu merkezlerden
gerçekleştirilmektedir. Süper ve mega yat üretiminde ülkemiz son 5 yılda önemli
aşamalar kaydetmiştir. Bodrum’da ahşap olarak üretilen 24 m. üstü yatlar ile yakalanan
yurtiçi ve yurtdışı sipariş artışı, İstanbul’da çelik yatlar, Antalya’da kompozit yatlar için
görülmeye başlanmıştır. Usta mahareti ile inşa edilen “Ahşap Bodrum Guleti” yerine
mühendislik kullanımının önem kazandığı modern yatlar ülkemizde üretilmeye
başlanmıştır.
Ülkemiz, dünya yat imalatı sektöründe daha çok bir taşeron firma olarak yer almaktadır.
Projelerin büyük bir kısmı yurtdışından gelmekte veya popüler modeller taklit
edilmektedir. Üretim sürecinin kontrolü ve teftiş aşamalarında pek çok yabancı uyruklu
teknik eleman çalışmaktadır. Ülkemizde hızla gelişen bu sektörü tasarım, projelendirme,
teknik hizmet ve kontrol alanlarında besleyecek geniş bir kadroya ihtiyaç vardır. Bu
alanların büyük kısmı mimarlık, iç mimarlık, endüstri ürünleri tasarımı alanları ile
örtüşmektedir.
3.1. YAT VE TEKNE ENDÜSTRİMİZİN GELİŞİMİ
Anadolu’da 600 yıldan fazla tarihe sahip olan gemi ve tekne inşa sanayi, günümüzde
önemli ölçüde istihdam sağlayan ve yurtdışına yapılan ihracatlarla ekonomimize büyük
oranda katkı yapan sektör durumuna gelmiştir. Özellikle, Türk tekne ve yat imalat sanayi,
Haliç Ayvansaray bölgesindeki küçük işletmelerle başlayan gelişimini, günümüzde bütün
sahillerimize yayılmış 400’den fazla imalatçısıyla ve modern yat imalat bölgeleriyle,
ülkemizin yükselen sektörü olarak devam ettirmektedir.
Sektörün bu gelişimindeki en büyük etken, devletin, “Denizci Ülke, Denizci Millet”
parolası doğrultusunda son yıllarda denizciliğe verdiği önem, denizciliği bir ülke politikası
olarak ele alması ve sektörü ilgilendiren Avrupa Birliği uyum yasalarının devreye
girmesiyle birlikte olmuştur. Yat ve tekne sanayi içinde yer alan teknelerin yılık bakım,
onarım ve tamir hizmetleri, marina ve çekek hizmetleri, yedek malzeme ve aksesuar
satışı, su sporları faaliyetleri için gerekli ekipman, aksesuar ve motor satışı, yat turizmi, su
altı ve su üstü spor faaliyetleri de ülke ekonomisine büyük katkı sağlamaktadır. Türk yat
ve tekne endüstrisinin, yan sanayi ile birlikte ekonomik büyüklüğü yaklaşık olarak 5,5
milyar dolara ulaşmıştır. Dünya çapında yaşanan ekonomik krize bağlı olarak, sektörün
büyüklüğü biraz azalmış olsa da, alınan tedbirler ve sektöre yönelik yapılacak
iyileştirmelerle tekrar eski büyüklüğüne ulaşacaktır. Bu konuda devletimizin
denizciliğimizin gelişimine verdiği ve vereceği destekler çok önemli olacaktır.
17