Page 24 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 24

  Kaynaklara Yakınlık


                   Bölgede  11  yıl  sonra  devlete  maliyeti  14  milyar  TL’yi  bulan  Alaplı  Balıkçı  Barınağı’nın
                   tamamlanmış  olması  ile  Alaplı  için  önemli  bir  para  girdisi  teşkil  edilmiş  olunmaktadır.
                   Balıkçı  Barınağının  varlığı;  yöredeki  balıkçılık  ve  yat  imalatını  da  olumlu  yönde
                   etkilemektedir.  Ülkemizdeki  balıkçı  barınakları  gelir  getirmekten  çok  ülke  balıkçılığını
                   geliştirmek  amacıyla  devletin  sektöre  teşviki  niteliğinde  gelişim  göstermektedir.  İlçede
                   büyük ihtiyaç duyulan ağaç üzerine yat ve tekne yapım alanlarının mevcut olmaması ciddi
                   bir eksiklik oluşturmaktadır. Yörede yat ve tekne imalatları denize yakın yerlerde değil iç
                   kesimlerde yapılmaktadır. Bu da üretim sonrasın da ve üretim aşamasında üreticiye ciddi
                   sıkıntılar doğurmaktadır. Alaplı Balıkçı Barınağı projelerinin revize edilerek Yat Limanına
                   dönüştürülmesi öngörülmektedir. Bu öngörünün varlığı da bölgede bu anlamda gelişimin
                   hızlı olduğu ve kontrol altına alınması gerekliliğidir. Liman ile birlikte tasarlanacak olunan

                   bir  yat  ve  tekne  imalat  tersanesi  projesi  bölge  adına  alınan  en  önemli  karar  olacaktır.
                   Ulaştırma  Bakanlığı’nın  8  bin  500  kilometrelik  kıyısı  olan  Karadeniz’i  tersanelerle
                   donatmak istemesinin ardından armatörlük firmaları Karadeniz de 42 adet tersane, tekne
                   imal ve çekek yeri yapımı için harekete geçmiştir. Bu da bölgede alansal anlamda ciddi bir
                   potansiyelin olduğunu göstermektedir. Bu 42 adet tersane, tekne imal ve çekek yerinden
                   13 adedinin Zonguldak bölgesinde olması planlanmaktadır.


                     Rüzgar

                   Zonguldak  İlinde  Karadeniz  İklimi  görülmektedir.  İklimi,  dört  mevsim  yağışlı  ve  ılık
                   geçmektedir. Ancak kıyıdan iç kesimlere doğru gidildikçe  iklim sertleşir. İlde mevsimler
                   arası  sıcaklık  farkı  ve  gece-gündüz  sıcaklık  farkı  azdır.  İl  içinde  yağış  güneyden  kuzeye
                   doğru artar ve nem oranı oldukça yüksektir. Zonguldak’ ta hakim rüzgar yönü; 1 derecede
                   kuzey,  2  derecede  güney-güneybatı  ve  3  derecede  güneybatı  yönündedir.  Zonguldak
                   Meteoroloji İstasyonu’ndan alınan verişlere göre yıllık ortalama rüzgar hızı 2,4 m/s’dir.

                     İş Yapabilirlik Ortamı


                   Fizibilite  raporunda  projenin  gerekçesi  başlığı  altında  “ayrıca  yat  inşasında  en  önemli
                   unsurlardan  biri  ahşap  işçiliğidir.  Alaplı  ilçesinin  tarihi  geçmişine  bakıldığında  ahşap
                   işçiliğinin,  marangozluğun  ve  özellikle  tekne  imalatının  yapıldığı  görülmektedir”
                   denilmektedir.  İş  yapılabilirlik  ortamı  daha  önce  hazır  olan  bir  şehirde  ya  da  bölgede
                   tersane  kurulumu  birçok  açıdan  çok  daha  kolaydır.  Güven,  birlikte  çalışma  ve  iletişim
                   üzerine temellendirilmiş ve para kazanma amacına yönelinmiş bir ortamda iş alanları çok
                   farklı  olsa  bile  yatırımcıların  geçmiş  tecrübelerine  bağlı  doğru  yönetim  kademesi  ile

                   rahatlıkla tersane çalışmaları gerçekleştirilebilir (Saraçoğlu vd. 2008).





                                                           23
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29