Page 24 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 24
Kaynaklara Yakınlık
Bölgede 11 yıl sonra devlete maliyeti 14 milyar TL’yi bulan Alaplı Balıkçı Barınağı’nın
tamamlanmış olması ile Alaplı için önemli bir para girdisi teşkil edilmiş olunmaktadır.
Balıkçı Barınağının varlığı; yöredeki balıkçılık ve yat imalatını da olumlu yönde
etkilemektedir. Ülkemizdeki balıkçı barınakları gelir getirmekten çok ülke balıkçılığını
geliştirmek amacıyla devletin sektöre teşviki niteliğinde gelişim göstermektedir. İlçede
büyük ihtiyaç duyulan ağaç üzerine yat ve tekne yapım alanlarının mevcut olmaması ciddi
bir eksiklik oluşturmaktadır. Yörede yat ve tekne imalatları denize yakın yerlerde değil iç
kesimlerde yapılmaktadır. Bu da üretim sonrasın da ve üretim aşamasında üreticiye ciddi
sıkıntılar doğurmaktadır. Alaplı Balıkçı Barınağı projelerinin revize edilerek Yat Limanına
dönüştürülmesi öngörülmektedir. Bu öngörünün varlığı da bölgede bu anlamda gelişimin
hızlı olduğu ve kontrol altına alınması gerekliliğidir. Liman ile birlikte tasarlanacak olunan
bir yat ve tekne imalat tersanesi projesi bölge adına alınan en önemli karar olacaktır.
Ulaştırma Bakanlığı’nın 8 bin 500 kilometrelik kıyısı olan Karadeniz’i tersanelerle
donatmak istemesinin ardından armatörlük firmaları Karadeniz de 42 adet tersane, tekne
imal ve çekek yeri yapımı için harekete geçmiştir. Bu da bölgede alansal anlamda ciddi bir
potansiyelin olduğunu göstermektedir. Bu 42 adet tersane, tekne imal ve çekek yerinden
13 adedinin Zonguldak bölgesinde olması planlanmaktadır.
Rüzgar
Zonguldak İlinde Karadeniz İklimi görülmektedir. İklimi, dört mevsim yağışlı ve ılık
geçmektedir. Ancak kıyıdan iç kesimlere doğru gidildikçe iklim sertleşir. İlde mevsimler
arası sıcaklık farkı ve gece-gündüz sıcaklık farkı azdır. İl içinde yağış güneyden kuzeye
doğru artar ve nem oranı oldukça yüksektir. Zonguldak’ ta hakim rüzgar yönü; 1 derecede
kuzey, 2 derecede güney-güneybatı ve 3 derecede güneybatı yönündedir. Zonguldak
Meteoroloji İstasyonu’ndan alınan verişlere göre yıllık ortalama rüzgar hızı 2,4 m/s’dir.
İş Yapabilirlik Ortamı
Fizibilite raporunda projenin gerekçesi başlığı altında “ayrıca yat inşasında en önemli
unsurlardan biri ahşap işçiliğidir. Alaplı ilçesinin tarihi geçmişine bakıldığında ahşap
işçiliğinin, marangozluğun ve özellikle tekne imalatının yapıldığı görülmektedir”
denilmektedir. İş yapılabilirlik ortamı daha önce hazır olan bir şehirde ya da bölgede
tersane kurulumu birçok açıdan çok daha kolaydır. Güven, birlikte çalışma ve iletişim
üzerine temellendirilmiş ve para kazanma amacına yönelinmiş bir ortamda iş alanları çok
farklı olsa bile yatırımcıların geçmiş tecrübelerine bağlı doğru yönetim kademesi ile
rahatlıkla tersane çalışmaları gerçekleştirilebilir (Saraçoğlu vd. 2008).
23