Page 16 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 16

2013 yılı itibariyle söz konusu sayıda herhangi bir değişiklik olmamıştır. Ancak sektörde
                   yaratılan istihdam yan sanayisi ile birlikte değerlendirildiğinde çok daha  önemli boyuta
                   ulaşmaktadır.


                                  Tablo 4: Gemi İnşa Sanayi İstihdamı (Kaynak: GİSBİR)
























                   d)  Türkiye Gemi Bakım-Onarım Rakamları: Ekonomik krizin etkilerini gösterdiği süreçte,

                      yeni gemi inşada büyük sorunlar yaşayan tersanelerimizin daha çok bakım-onarıma
                      yöneldikleri  görülmektedir.  2008  öncesi  yeni  gemi  inşa  yapan  tersanelerimiz,
                      siparişlerin  iptalleri  ve  yeni  siparişlerin  gelmemesi  ile  birlikte  bakım-onarım
                      faaliyetlerini  arttırmışlardır.  Tersanelerimiz  küresel  ekonomik  krizin  etkilerini
                      göstermeye  başladığı  2008  döneminde  8.000.000  DWT’luk  bakım-onarım  faaliyeti
                      gösteren tersanelerimizin, 2012 yılında 15.272.490 DWT’luk faaliyet rakamı ile daha
                      çok  bakım-onarıma  yöneldikleri  ortaya  çıkmaktadır.  2013  yılında  15.755.206  DWT
                      olarak gerçekleşen bakım onarım tonajı, 2014 yılı sonu itibariyle yaklaşık 20.000.000

                      DWT’e yükselmiş, 2018 ve 2019 yıllarında ise 22.000.000 DWT olarak gerçekleşmiştir.

                      Gemi  inşası  ve  onarımı  sektöründe  ihtiyaç  duyulan  eğitilmiş  teknik  eleman  ve  işçi
                      açığını gidermek ve bu suretle sektöre nitelikli eleman kazandırmak amacıyla, 2004
                      yılından  itibaren  İstanbul  Tuzla’da,  Türkiye  Gemi  İnşa  Sanayi  A.Ş.  (TGİSAŞ)  ve  Türk
                      Loydu Vakfı ortak çalışması sonucunda kaynakçılık kursu (elektrik ark kaynağı ve gaz
                      altı kaynağı) eğitimleri verilmiştir. Milli Eğitim Bakanlığı, 2004 yılında 6 adet meslek
                      lisesinde  gemi  ve  yat  inşa  eğitimi  verirken,  2019  yılı  itibariyle  bu  sayı  21  adede

                      yükselmiştir.

                   e)  Türkiye Yat İnşa Sanayi: Bugün itibariyle ülkemizde yaklaşık 170 adedi kıyılarda olmak
                      üzere toplam 512 adet yat ve tekne imal tesisi faaliyet göstermekte olup, bunlardan
                      38’i mega yat üretiminde uzmanlaşmıştır. Ayrıca, 25 adedi kıyılarda olmak üzere 58
                      adet çekek yeri faaliyet     göstermektedir. Ülkemiz 2018 yılında da mega yat inşasında
                      3.594 metre ile dünya üçüncüsü, 2019 yılında ise 3.000 metre ile dünya dördüncüsü
                      konumundadır.


                                                           15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21