Page 11 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 11

Sektörde özellikle iki ülke pazarın %50’sini karşılamaktadırlar. Bunlar az bir farkla önde
                   olan İtalya ve hemen arkasındaki Hollanda’dır. İtalya’nın başarısı daha çok Perini Navi’nin
                   başarısıyla eşleşmektedir. Hollanda da ise küçük bazı tersanelerin başını Royal Huisman

                   çekmektedir. Pazarın  diğer söz sahibi ülkelerden olan İngiltere ve A.B.D’de ise yelkenli
                   tekneler  daha  çok  klasik  teknelerin  inşası  şeklinde  olmaktadır.  Buna  rağmen  bu
                   ülkelerdeki  Pendennis,  Vosper-Thornycroft,  Derecktor  and  Hodgdon  gibi  tersaneler
                   büyük  yelkenli  projelerinin  inşası  için  anlaşmalar  imzalamış  bulunmaktadırlar.  ABD’li
                   Brunswick ve Genmar, İtalyan Ferretti ve Azimut ve Fransız Bénéteau sektörün en büyük
                   firmaları.  İngiliz  Sunseeker,  yine  bir  İtalyan  firması  olan  İtalyan  Rodriguez  Group  ve
                   Danimarkalı Royal Denship de büyükler arasındadır.


                   Bu kadar köklü firmaların yer aldığı yat inşa pazarında ülkemizin üst sıralarda yer alması
                   büyük bir başarıdır. Bu başarının en önemli bileşenlerinden biri ülkemizde sunulan deniz
                   turizmi hizmetleridir. Deniz turizmi özellikle gemi ve yat inşa sektörünün can simididir.
                   Yat  siparişlerinin  ülkemiz  sanayisi  içinde  artmasında  önemli  nedeni  ülkemizdeki  deniz
                   turizmi kaynaklarıdır.

                   Avrupa’daki  rakiplerine  göre  Türkiye’nin  sektöre  girişi  yeni  olsa  da  kısa  bir  sürede
                   sektörde  kendine  önemli  bir  yer  edinmiştir.  30  metre  üzerinde  teslim  edilen  tekne

                   sayılarına bakıldığında Türkiye İtalya, ABD ve Hollanda’nın ardından dördüncü sıradadır.



                   2.2.   TÜRK GEMİ İNŞA SANAYİ


                   Ülkemizde gemi inşa sanayi; gemi, yat inşa ve bakım-onarım tersaneleri, çekek yerleri ve
                   yan sanayi üreticileri olarak üç ana başlık altında toplanabilir.

                   a)  Gemi, yat inşa ve bakım-onarım tersaneleri: Bu kapsamda özel sektöre ait tersaneler
                      yanında  askeri  tersaneler  de  bulunmaktadır.  T.C.  Ulaştırma  ve  Altyapı  Bakanlığı
                      verilerine  göre  2002  yılında  özel  sektörün  37  olan  faal  tersane  sayısı  2019  yılı
                      itibariyle 83 adet olup, 10 adet tersanenin ise yatırımı devam etmektedir.


                   b)  Çekek  Yerleri:  Tersane  tanımına  uymayan,  çoğunluğu  Marmara  ve  Karadeniz’de
                      olmak  üzere  ülkemizin  çeşitli  kıyılarında  faaliyet  gösteren  Çekek  Yerleri,  balıkçı
                      tekneleri ile küçük tonajlı gemilerin bakım onarımlarının yapılabildiği yerlerdir.


                   c)  Yan  Sanayi:  Çoğunluğu  İstanbul  Bölgesinde,  bir  kısmı  Kocaeli’nde  yerleşik  durumda
                      olup,  Konya,  Kayseri,  Adana  ve  Bursa  illeri  de  dahil  olmak  üzere,  Ülkemizin  çeşitli

                      bölgelerinde  faaliyetlerini  sürdüren  yan  sanayi,  gemi,  yat  inşa  ve  bakım  onarım
                      faaliyetlerinde  kullanılan  malzemelerin  üretimlerini  yapmaktadır.  Halen  gemi  inşa
                      sanayinde %30-35 oranlarında yerli yan sanayi ürünleri kullanılmaktadır.



                                                           10
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16