Page 11 - ahşap yat sektörü ihtiyaç analizi
P. 11
Sektörde özellikle iki ülke pazarın %50’sini karşılamaktadırlar. Bunlar az bir farkla önde
olan İtalya ve hemen arkasındaki Hollanda’dır. İtalya’nın başarısı daha çok Perini Navi’nin
başarısıyla eşleşmektedir. Hollanda da ise küçük bazı tersanelerin başını Royal Huisman
çekmektedir. Pazarın diğer söz sahibi ülkelerden olan İngiltere ve A.B.D’de ise yelkenli
tekneler daha çok klasik teknelerin inşası şeklinde olmaktadır. Buna rağmen bu
ülkelerdeki Pendennis, Vosper-Thornycroft, Derecktor and Hodgdon gibi tersaneler
büyük yelkenli projelerinin inşası için anlaşmalar imzalamış bulunmaktadırlar. ABD’li
Brunswick ve Genmar, İtalyan Ferretti ve Azimut ve Fransız Bénéteau sektörün en büyük
firmaları. İngiliz Sunseeker, yine bir İtalyan firması olan İtalyan Rodriguez Group ve
Danimarkalı Royal Denship de büyükler arasındadır.
Bu kadar köklü firmaların yer aldığı yat inşa pazarında ülkemizin üst sıralarda yer alması
büyük bir başarıdır. Bu başarının en önemli bileşenlerinden biri ülkemizde sunulan deniz
turizmi hizmetleridir. Deniz turizmi özellikle gemi ve yat inşa sektörünün can simididir.
Yat siparişlerinin ülkemiz sanayisi içinde artmasında önemli nedeni ülkemizdeki deniz
turizmi kaynaklarıdır.
Avrupa’daki rakiplerine göre Türkiye’nin sektöre girişi yeni olsa da kısa bir sürede
sektörde kendine önemli bir yer edinmiştir. 30 metre üzerinde teslim edilen tekne
sayılarına bakıldığında Türkiye İtalya, ABD ve Hollanda’nın ardından dördüncü sıradadır.
2.2. TÜRK GEMİ İNŞA SANAYİ
Ülkemizde gemi inşa sanayi; gemi, yat inşa ve bakım-onarım tersaneleri, çekek yerleri ve
yan sanayi üreticileri olarak üç ana başlık altında toplanabilir.
a) Gemi, yat inşa ve bakım-onarım tersaneleri: Bu kapsamda özel sektöre ait tersaneler
yanında askeri tersaneler de bulunmaktadır. T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
verilerine göre 2002 yılında özel sektörün 37 olan faal tersane sayısı 2019 yılı
itibariyle 83 adet olup, 10 adet tersanenin ise yatırımı devam etmektedir.
b) Çekek Yerleri: Tersane tanımına uymayan, çoğunluğu Marmara ve Karadeniz’de
olmak üzere ülkemizin çeşitli kıyılarında faaliyet gösteren Çekek Yerleri, balıkçı
tekneleri ile küçük tonajlı gemilerin bakım onarımlarının yapılabildiği yerlerdir.
c) Yan Sanayi: Çoğunluğu İstanbul Bölgesinde, bir kısmı Kocaeli’nde yerleşik durumda
olup, Konya, Kayseri, Adana ve Bursa illeri de dahil olmak üzere, Ülkemizin çeşitli
bölgelerinde faaliyetlerini sürdüren yan sanayi, gemi, yat inşa ve bakım onarım
faaliyetlerinde kullanılan malzemelerin üretimlerini yapmaktadır. Halen gemi inşa
sanayinde %30-35 oranlarında yerli yan sanayi ürünleri kullanılmaktadır.
10